Pasek
Odwiedziło nas:14214gości.
Szlaki Regionu Koszalińskiego

Szlak zielony  Szlak Doliny Radwi im. Tadeusza Brzezińskiego ZP-1032-z

Przebiega trasą Mostowo - Cybulino - Wietrzno - Polanów, - ok. 35,8 km, w przeważającej części wzdłuż rozlewisk rzeki Radwi. Jego atrakcją są dwa kamienne kręgi - miejsce pochówku Gotów.

Początek szlaku znajduje się 300 metrów na południowy-wschód od przystanku PKS w Mostowie, po przejściu grobli na jez. Rosnowskim. Szlak prowadzi południowym brzegiem jeziora Rosnowskiego, po 400 metrach przechodzi w drogę leśną. Łukiem w lewo wchodzimy w gęsty sosnowy las, po wyjściu z którego skręcamy w prawo, oddalając się od rzeki. 400 metrów dalej skręcamy w lewo, w przecinkę leśną. Na dużej polanie w środku lasu widzimy dwa kamienne kręgi, każdy o średnicy ok. 40 metrów, miejsce pochówku Gotów.

Więcej zdjęć na stronie: www.okolica.koszalin.prv.pl

Rezerwat archeologiczny "Kamienne Kręgi" rozciąga się na powierzchni 10 ha i jest drugim co do wielkości w Polsce - za Kamiennymi Kręgami w Odrach w Borach Tucholskich. Badania archeologiczne przeprowadzone w latach 1974- 1977 ustaliły wiek tego cmentarzyska i miejsca kultowego na I - II wiek naszej ery. Jego powstanie przypisuje się Gotom i Gepidom, którzy w swej wędrówce ze Skandynawii na południe zatrzymali się w tym miejscu. Bruki prawdopodobnie spełniały dwie funkcje - miejsce obrzędów kultowych i składania ofiar oraz pochówku zmarłych.

Obieramy kierunek wschodni - z lasu wychodzimy na przeciętą strumykiem polanę, za mostkiem skręcamy w lewo i wchodzimy do lasu, kierując się na północ. Dalej szlak prowadzi w kierunku wschodnim, ku rozlewiskom rzeki Radwi. Przecinamy drogę i po ok. 150 metrach wychodzimy na łąki. Tu skręcamy łukiem w prawo na południe w zarastającą drogę leśną. Wychodzimy na skraj lasu i łąkami docieramy do osady Kępiste. Skręcamy w lewo w drogę brukowaną. 150 metrów za mostem do Chocieli skręcamy w prawo, schodząc z głównej drogi. Po 350 metrach dochodzimy do rozwidlenia dróg, gdzie nasz szlak to droga pierwsza w lewo. Przecinamy drogę prowadzącą do osady Bobrowo i idziemy prosto skrajem lasu. Osiągamy drogę Kępiste - Kurowo. Kierując się w lewo docieramy do Kurowa. Mijamy skrzyżowanie, przystanek PKS i neogotycki kościół. Za kościołem skręcamy w prawo i przez podwórko leśniczówki drogą polną wychodzimy z Kurowa. Podążamy w kierunku Cybulina. W Cybulinie wchodzimy na teren dawnego PGR-u. Dochodzimy do skrzyżowania z drogą Koszalin - Polanów. Przechodzimy skrzyżowanie i idziemy w kierunku widocznego lasu. Mijamy most na Radwi, a za mostem skręcamy w lewo w drogę prowadzącą do leśniczówki Lubowo. Za leśniczówką mijamy skrzyżowanie kilku dróg, nasz szlak prowadzi pod wybrukowaną drogą. Wchodzimy na wzniesienie, mijamy skrzyżowanie i schodzimy w kierunku doliny rzeki Drężnianki. Wychodzimy na skraj lasu, przez łąki i most na rzece dochodzimy do skraju Chocimina. Szlak prowadzi nasypem kolejowym na północ. Dochodzimy do lasu i za skrzyżowaniem za drogą polną wchodzimy na niewielkie wzniesienie, a następnie schodzimy do Wietrzna. Docieramy do zakrętu szosy Chocimino - Polanów, która następnie skręca w lewo, w drogę polną biegnącą na północ. Na skraju lasu skręcamy w lewo i wychodzimy na drogę Polanów - Gilewo. Tu skręcamy w lewo. Następnie kierujemy się ku dawnemu nasypowi kolejowemu. Wspinamy się stromo na zachodni grzbiet Świętej Góry koło Polanowa. Po zejściu ze wzniesienia droga prowadzi wzdłuż skarby dawnego torowiska aż do szosy Polanów - Cetuń. Przy moście drogowym wychodzimy na asfalt, a następnie wchodzimy w drogę brukowaną prowadzącą równolegle do szosy przez pola. Wchodzimy do miasta obok budynku dawnego dworca kolejowego. Jesteśmy w Polanowie.

Szlak ten decyzją XVI Zjazdu Koszalińskiego Oddziału PTTK w dniu 12 marca 2005r. otrzymał imię Tadeusza Brzezińskiego - koszalińskiego działacza turystycznego, przewodnika, krajoznawcy, wieloletniego prezesa Koszalińskiego PTTK.