Oddział Koszaliński PTTK

PTTK to najstarsza w Polsce organizacja skupiająca turystów i krajoznawców.

Najbliższy rajd:
  • 2024-08-03 -
    Wakacyjny Rajd Pieszy

Reportaż z Rajdu Pieszego “50 lat Pętli Tatrzańskiej” – 25.05.2024

W sobotę 25 maja 2024 r. w ramach 758. Urodzin Miasta Koszalin świętowaliśmy także “50 lat Pętli Tatrzańskiej”. Z tej okazji zaprosiliśmy Mieszkańców Miasta na 54. Rajd “W poszukiwaniu kwitnącego żarnowca”, który poprowadziliśmy właśnie tym szlakiem.

Pętla Tatrzańska” to szlak pieszy oznaczony kolorem żółtym o długości ok. 12 km zlokalizowany na Górze Chełmskiej przebiegający przez tereny południkowego wzniesienia morenowego do złudzenia przypominające dolny regiel tatrzański. Prowadzi przez dziewięć wzgórz morenowych leśnymi drogami. Zaczyna się przy ulicy Gdańskiej, a kończy się na największym wzniesieniu Krzyżance – w pobliży wieży widokowej w Sanktuarium. Jest to trasa trudna z wieloma wysokimi i stromymi podejściami/zejściami. Szlak został zaprojektowany w 1974 roku przez koszalińskiego inżyniera i krajoznawcę, członka PTTK Mariana Czernera i wyznakowany przez członków Wojskowego Klubu Turystyki Pieszej “Słowińcy”. Warto tutaj wspomnieć, że Marian Czerner był także projektantem koszalińskiego amfiteatru.

Rajd rozpoczął się przy Parku Linowym na ulicy Rekreacyjnej w Koszalinie. Na tak intensywną wędrówkę zdecydowało się 25 piechurów, zarówno dorosłych weteranów górskich szlaków, jak i najmłodszych, którym niestraszne byłby strome wzniesienia. Zanim wyruszyliśmy, na starcie odwiedziła nas pani redaktor Katarzyna Chybowska z Radia Koszalin, której prowadzący rajd – kol. Radosław Brzeziński – opowiedział o szlaku, autorach oraz jak trzeba się przygotować do wędrówki. Swoje 5 minut do mikrofonu mieli również uczestnicy.

I wyruszyliśmy na trasę, gdzie po kilkuset metrach doszliśmy na początek szlaku w pobliżu ulicy Gdańskiej. W tym miejscu również początek swój ma niebieski szlak “Porwanego Księcia”, z którym kilka razy będziemy się jeszcze mijać. Strome wzniesienia towarzyszą nam już od samego początku. Bardzo kameralny rajd był okazją do swobodnych rozmów na różne tematy, zarówno przyrodnicze, górskie itp. Cały czas mieliśmy bardzo ciepłą, słoneczną pogodę. Po drodze kilka postojów, a dłuższy, gdy doszliśmy pod znajdujący się na trasie obelisk – głaz poświęcony leśnikowi Tadeuszowi Surmińskiemu. Tutaj prowadzący trasę opowiedział kilka ciekawostek leśniku, który właśnie tutaj prowadził działalność edukacyjną związaną z borem sosnowym – mamy tutaj wiele drzew nasiennych oznaczonym żółtymi paskami lub kropkami (zbieżność kolorystyczna przypadkowa). Niedługo dalej przekroczyliśmy pierwszy raz dzisiaj ulicę Słupską i udaliśmy się leśnymi duktami w kierunku ulicy Zwycięstwa (na Maszkowo). A wzniesień coraz więcej. Niestety, ze względu na prowadzone prace leśne, musieliśmy ominąć niektóre fragmenty szlaku. Miejmy nadzieję, że na ogołoconych z drzew fragmentach szlaku niedługo urosną nowe drzewka, które będą cieszyć kolejne pokolenia turystów. I tak przeszliśmy spory fragment pętli, aż przeszliśmy drugi raz pod górkę ulicę Słupską. Warto tutaj wspomnieć, że szlak został w 2023 roku całkowicie odnowiony przy wsparciu finansowym Gminy Miasto Koszalin, pojawiły się także nowe tablice kierunkowe, które ułatwiają bezpieczne przejście przez najbardziej nieoczywiste odcinki.

Po przejściu ostatnich 600 metrów szlaku zmęczeni, ale radośni doszliśmy na metę naszego rajdu, a także koniec szlaku przy wieży widokowej na Górze Chełmskiej. Przy węźle szlaków zrobiliśmy pamiątkowe zdjęcie – stan ilościowy uczestników zgadza się. W otwartym Gościńcu chętni otrzymali wpisy do książeczek Odznaki Turystyki Pieszej, a także tradycyjny stempel rajdowy. Był to czas na odpoczynek przy kawie, herbacie i lodach.

Dziękujemy wszystkim, że mogliśmy wspólnie świętować Dni Koszalina i 50 lat Pętli Tatrzańskiej.
Do zobaczenia na kolejnym rajdzie już 15 czerwca “Z wizytą u pomników przyrody”.

Tekst: Radosław Brzeziński
Zdjęcia: Mieczysław Szocik, Radosław Brzeziński

projekt plakietki i stempla:
Radosław Brzeziński

TRASA RAJDU:
Przebieg: ul. Rekreacyjna, żółty szlak pieszy “Pętla Tatrzańska” (12 km), Krzyżanka